Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-09@09:58:47 GMT

اهانت و تمسخر به جای نقد در برنامه «هفت»

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۸۴۳۳۵

اهانت و تمسخر به جای نقد در برنامه «هفت»

رویداد۲۴ جبار آذین ضمن بیان مطالب بالا درباره برنامه‌های سینمایی تلویزیون که در ایام جشنواره فیلم فجر به روی آنتن می‌روند، بیان کرد: «به دلیل آنچه عنوان کردم، اغلب برنامه‌های سینمایی تلویزیون به جای اینکه سازنده باشند، ارتقای فرهنگی را ایجاد کنند، سطح دانش مخاطب را بالا ببرند و میان هنرمند، تماشاگر، مدیران و منتقدان ارتباط تعاملی برقرار کنند، به دلیل تک‌سویه بودن و یک‌جانبه‌نگری و گاه با اعمال نظر‌ها و سلیقه‌های شخصی به جای خدمت به سینما باعث تخریب آثار سینمایی کشور و فرهنگ جامعه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او ادامه داد: «یکی از راه‌های اصلی، سازنده و تأثیرگذار، تعامل فرهنگی میان تلویزیون و سینما و تولید و پخش برنامه‌های مناسب فرهنگی، تخصصی و صادقانه سینمایی در تلویزیون است؛ البته سال‌هاست که تلویزیون در زمینه سینما خود را فعال نشان می‌دهد، اما به‌رغم تولید چندین برنامه سینمایی در شبکه‌های مختلف تلویزیون به دلیل نحوه اداره و مدیریت شبکه‌های مختلف به شیوه سلیقه‌ای، اعمال نظر در ساخت و محتوای این برنامه‌ها متفاوت است.»

این منتقد سینما و تلویزیون اظهار کرد: «در یک برنامه سینمایی تلویزیونی با مخاطب گسترده ضرورت حکم می‌کند که در درجه نخست برای بخش‌های نقد آثار سینمایی از منتقد و هنرمند و مدیری که در تولید این اثر نقش داشته‌اند، دعوت کنند. در واقع این افراد باید در یک نشست رو در رو با حفظ احترام و رعایت مسائل فرهنگی به دور از هرگونه بی‌احترامی به بررسی آثار سینمایی بپردازند. این مساله درست همان چیزی است که پاشنه آشیل یا چشم اسفندیار اغلب برنامه‌های سینمایی تلویزیون است.»

آذین با انتقاد از شیوه نقادی در برنامه‌های سینمایی تلویزیون خاطرنشان کرد: «گردانندگان و مجریان بخش‌های نقد در تلویزیون به جای آنکه با صداقت و تخصص به آثار سینمایی، به ویژه آثاری که در این روز‌ها در جشنواره به نمایش در می‌آید، بپردازند، با سلیقه خود و بدون اینکه اجازه دهند از عوامل آن فیلم در جلسه نقد حضور داشته باشند یک جانبه به قاضی می‌روند و راضی هم برمی‌گردند و این نقص این برنامه‌هاست.»

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: «این برنامه‌ها برای اینکه تأثیرگذار باشند و صمیمیت و دوستی برای ارتقای سینمای کشور را در میان منتقدان، سینماگران و جامعه ایجاد کنند، باید نشست‌هایی صمیمانه با حضور عوامل تشکیل دهند تا برخی از فرصت طلبان اجازه سو استفاده در تولید آثار هنری و اهانت به هنر و هنرمند و حتی منتقد را پیدا نکنند. در هر حال این نقص در اغلب این برنامه‌ها وجود دارد؛ به ویژه برنامه‌هایی که متأسفانه بعضی از منتقدان و حتی مجریان آن، نقد را با هتاکی اشتباه گرفته‌اند و به جای نقد سازنده به تخریب هنر، هنرمند و سینمای کشور می‌پردازند و حتی به آبروی تلویزیون لطمه می‌زنند.»

او با اشاره به وضعیت سه برنامه سینمایی تلویزیون گفت: «برنامه «هفت» در یک قسمت به فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار پرداخت که در آن قسمت، سه منتقد شناخته شده حضور داشتند و برخلاف شب‌های دیگر نقد منصفانه شکل گرفت؛ چون هر سه منتقد با اصول و دانش کافی به این مقوله پرداختند، اما قسمت‌های دیگر این برنامه، نقاد به جای نقد، به اهانت، تمسخر و بی‌ادبی درباره سینما و سینماگران می‌پرداخت. به نظرم این برنامه با شکل‌های ثابتی که دارد نه تنها الگوی خوبی برای این نوع برنامه سازی نیست بلکه برنامه سازان با دیدن ایراد‌های آن باید درس عبرت بگیرند و از ساخت اینگونه برنامه‌ها پرهیز کنند.»

آذین در پایان خاطرنشان کرد: «عوامل دو برنامه «نقد سینما» و «سینماگرام» هم سعی می‌کنند با دید کارشناسانه به مسائل سینما نگاه کنند، اما شاخص اصلی تولید آن‌ها این است که هیچگونه بی‌ادبی و بی‌احترامی به فرهنگ مخاطب، شعور مردم و حرمت شکنی بر هنر و هنرمندان صورت نگیرد.»

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 جبار آذین برنامه هفت جشنواره فیلم فجر نقد فیلم نقد فیلم های جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۴۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زنده‌یاد حسام محمودی

آفتاب‌‌نیوز :

فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده مدتی است که در بخش «سینما آنلاین» فیلم‌نت اکران آنلاین شده است به همین بهانه محمد جلیلوند منتقد سینما در یادداشتی درباره ویژگی‌های این فیلم عاشقانه نوشته است.

در این یادداشت آمده است:

«عنصری به نام تخیل که نقش مهمی در شکل‌گیری صنعت سینما داشته و آن را به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل کرده، متاسفانه جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و واقع‌گرایی آن هم به شکل افراطی و سرشار از اغراق جای تخیل را پر کرده است. در سال‌های اخیر اندک تلاش‌هایی برای تولید آثاری متفاوت با جریان روز سینمای کشورمان صورت گرفته و گهگاه نیز به نتایج درخورتوجهی منجر شده که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده است که تجربه‌ای نو و امیدوارکننده در قالب کمدی-رمانتیک به حساب می‌آید. پلتفرم فیلم‌نت که تنوع در پخش آثار سینمایی را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز مانور بیشتری هم روی تنوع مضمونی اکران آنلاین داده، به تازگی پخش آنلاین این فیلم را آغاز کرده که می‌تواند دارای جذابیت‌های زیادی برای علاقه‌مندان این دسته از آثار باشد.

صباغ‌زاده پس از ساخت فیلم گرم و دلنشین «ایتالیا ایتالیا»، در دومین فیلم سینمایی خود «رمانتیسم عماد و طوبا» قالب کمدی-رمانتیک را برگزیده است. او قصه خود که با نگاهی به کتاب «سیر عشق» نوشته آلن دوباتن نوشته شده را بر پایه عشق میان عماد و طوبا بنا کرده و دیگر اجزا را حول محور این دو چیده است. در عین حال، فیلمنامه‌ای شخصیت محور خلق کرده که یکی از تم‌های ابدی سینما با عنوان عشق به تاروپودش گره خورده و آن را پیش می‌برد. صباغ‌زاده قصه‌اش را خوب شروع کرده و آن را با ریتمی مناسب به نقطه عطف نخست می‌رساند. زوج جوانی که تماشاگر را به تماشای قصه زندگی خود دعوت کرده و فرازوفرود‌های آشنایی را به تصویر می‌کشند. استفاده از راوی هم نکته مثبتی برای فیلم و شیوه روایت آن به حساب می‌آید که از آن برای قصه‌گو‌تر شدن کار بهره گرفته شده که در ساختار فیلمنامه فیلم به خوبی جا افتاده است.

اهل سینما و تئاتر بودن این دو نیز ایده‌ای مناسب برای خلق شوخی‌های جذاب به نظر می‌رسد که در عین حال رگه‌های پررنگی از فانتزی دارد. «رمانتیسم عماد و طوبا» نگاه روانشناسانه‌ای به قهرمان‌های خود و سیر روابط آن‌ها داشته و در عین حال دست به آسیب‌شناسی هم می‌زند. موضوعی که در سینمای ایران به آن کمتر پرداخته شده و این فیلم از این حیث نمونه‌ای شاخص و درخشان به حساب می‌آید.

صباغ‌زاده برای جذاب‌تر شدن فیلم خود شوخی‌های بامزه‌ای را با تکیه بر ظرفیت‌های کمدی رمانتیک خلق کرده که حال و هوای شیرینی به فیلم بخشیده است. از طرف دیگر روی وجوه بصری فیلم خود نیز به خوبی کار کرده و از رنگ و به ویژه نور برای خیال‌انگیزتر شدن فیلم خود سود جسته که می‌توان آن را جزو نقاط قوت فیلم به حساب آورد. همان نکته‌ای که تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» را دلپذیرتر کرده و آن را به ذات سینما نزدیک می‌کند.

انتخاب بازیگر در کمدی رمانتیک‌ها از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بوده و تنها اندک لغزشی می‌تواند کلیت کار را به خطر بیندازد. آن هم فیلم‌هایی از جنس «رمانتیسم عماد و طوبا» که با تکیه بر دو شخصیت اصلی خود پیش رفته و کاملا متکی به بازیگران خود است. صباغ‌زاده نقش‌های اصلی فیلم خود را به دو بازیگری سپرده که تا زمان تولید فیلم تجربه سینمایی زیادی نداشته و بیشتر در قاب کوچک تلویزیون حضور داشته‌اند. با این حال، شیمی رابطه عماد و طوبا با تکیه بر بازی خوب این دو قابل قبول از کار درآمده است. زنده‌یاد حسام محمودی به شخصیت عماد باورپذیری خوبی بخشیده و تماشاگر را به سمت خود می‌کشاند. در طرف دیگر، الناز حبیبی در نقش طوبا قرار دارد که به خوبی از فیزیک و میمیک چهره‌اش برای جان بخشیدن به نقش بهره گرفته و بازی درخشانی را ارایه کرده است. تا جایی که برای نخستین‌بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. البته نمی‌توان از گروه بازیگران «رمانتیسم عماد و طوبا» گفت و از کنار زنده‌یاد علی انصاریان عبور کرد. بازیگری که در نقشی مکمل خوش درخشیده و آخرین فیلم سینمایی‌اش، نوید حضور بازیگری توانا در عرصه سینمای ایران را می‌داد.

«رمانتیسم عماد و طوبا» از آن دسته فیلم‌هایی است که قابلیت ارتباط با طیف‌های مختلف سنی به خصوص زوج‌های جوان را داشته و لحظات شیرینی را برای مخاطبان خود رقم می‌زند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سهم سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • سهم انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • قطار فحش های مسعود فراستی به ایستگاه "مست عشق" رسید/ منتقد یا لات سر کوچه سینما ؟!
  • حضور فارابی با ۱۶ عنوان جدید در نمایشگاه کتاب
  • حضور پررنگ بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب
  • حضور انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۱۶ اثر جدید در نمایشگاه کتاب
  • بنیاد سینمایی فارابی، ۱۶ عنوان کتاب جدید را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌کند
  • خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
  • جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زنده‌یاد حسام محمودی
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد