دستاوردهای تلویزیون برای سینما، مثبت یا منفی؟!
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۹۳۶۳۳
سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، رسیدن به شرایط ایدهآل و پخش برنامهای مناسب که با صراحت و صداقت به بررسی فیلمها و معضلات سینما بپردازد تقریباً به امری محال تبدیل شده، بسیاری از سینماگران دیگر رغبتی به دیدن برنامههای سینمایی از جمله «هفت» و «نقد سینما» ندارند، طی تماسهایی که خبرنگار برنا، با برخی سینماگران داشته اکثر آنها برنامههای سینمایی را دنبال نکردهاند و حتی برخی از پخش برنامهای مثل برنامه «هفت» خبر ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قطعاً پخش برنامههای تحلیلی درباره هر موضوع که قرار است به صورت میزگرد اجرا شوند، نیاز به حضور افرادی با نگرشهای متفاوت است که متأسفانه در برنامههای امروز تلویزیون که گویا بدعتی جدید به حساب میآید شاهد برگزاری میزگردهای مختلف هستیم که همه افراد یا موافق بحث مطرح شده یا مخالف آن هستند. بحث درباره اشکالات این برنامهها بسیار است و برای آسیبشناسی و پیگیری این مسأله به گفتوگو با چند تن از سینماگران پرداختیم که در ادامه میخوانید:
جواد طوسی: سلیقهمحور بودن برنامههای سینمایی تلویزیون آسیبزننده است
جواد طوسی منتقد و نویسنده سینما و تلویزیون، در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: نگاه تلویزیون به عقیده من در چرخه سیاستگذاری در برخی مواقع از واقعیت موجود در سینما که مشاهده میکنیم دور میشود و بهتر است تلویزیون با تغییر نگرش مسیری بهتر و قابل استنادتری برای سینمای ما رقم بزند. به نظر میرسد در تلویزیون اصل ژورنالیسم رسانهای در دستور کار قرار گرفته است.
طوسی خاطرنشان کرد: بهروز افخمی فردی با تجربه و دارای سلیقه است اما این سلیقهمحور بودن برنامه باید در راستای مخاطبشناسی درست قرار بگیرد و طیفهای مختلف جامعه در نظر گرفته شوند. بهتر است بهروز افخمی و به طور کلی برنامههای سینمایی تلویزیون اینقدر نامنعطف با آثار روبرو نشوند. هر منتقد برای خود خاستگاهی دارد اما وقتی در قاب تلویزیون قرار میگیرد باید واقعبینانهتر با اثر روبرو شود و آن نگاه شخصی خود را به آحاد جامعه تحمیل نکند.
وی افزود: گاهی اوقات در نظرات دو منتقد ثابت برنامه «نقد سینما» شاهد هستیم که شخصی بودن نظراتشان را بر یک نگاه واقعبینانه غالب میدانند که این میتواند به شدت آسیبزننده باشد. در قسمت اخیر برنامه بهروز افخمی دو منتقد که نظر منفی به فیلم «کار کثیف» داشتند مقابل هم قرار گرفتند و به نقد این فیلم پرداختند و در این شرایط ناعادلانه اکران که به اندازه کافی این فیلم آسیب دیده کوبیدن آن به این شکل آسیب زدن به سینمای مستقل است. پیشنهاد من این است که در حوزه نقد منتقدان در برنامه تغییر کنند. منتقدی که بیشتر نقاط ضعف را میبیند و در نقدهایش بیشتر نگاهی به نقاط ضعف فیلم دارد میتواند به فیلمها آسیب بزند.
این منتقد در ادامه گفت: این آسیبها به نوعی است که بیشتر گریبان سینمای مستقل را میگیرد. به نظر من قطعاً اگر یک فیلم قرار است مورد نقد و بررسی قرار بگیرد دو منتقد با یک نظر و نگاه نباید مقابل هم قرار بگیرند، بهتر است یک منتقد مخالف و منتقد دیگر موافق فیلم باشد و نقد یک فیلم با دو نگاه انجام شود اما الزام و اصرار برای حضور دو منتقد ثابت در یک برنامه تحت هر شرایط را نمیفهمم و این موضوع درباره برنامه «هفت» هم باید جدی گرفته شود.
طوسی تصریح کرد: قطعاً دخالت تلویزیون در انتخاب افراد نیز تأثیرگذار است. مطمئناً تلویزیون لیستی در اختیار برنامهها قرار میدهد که تنها از بین افراد تأیید شده میتوانند مهمان دعوت کنند و این منجر به محدودیت میشود در صورتی که من فکر میکنم تعداد منتقدانی که میتوانند به تلویزیون بیایند کم نیست و مشکلی برای تلویزیون ایجاد نشود کم نیست. محدود کردن منتقدان و ثابت نگهداشتن میز نقد در برنامههای سینمایی تلویزیونی منطقی نیست و با یک سعهصدر میتوان در تکثرگرایی منتقدان را جذب کرد و لزومی ندارد یک منتقد پای ثابت یک برنامه باشد در این شرایط رقابت و تنوع معنایی پیدا نمیکنند.
وی در پایان تصریح کرد: تلویزیون در بحث فرهنگی وجه ایدئولوژیکی دارد که نگاهی محدود به وجود آورده و بهتر است این نگاه محدود کنار گذاشته شود و با یک واقعبینی نقطه تفاهمآمیزتری با واقعیات داشته باشد تا بتوان مسائل بیشتری را در این رسانه مطرح کرد. بهتر است تلویزیون با نگاهی متعادل لیست سیاه خود را کوتاهتر کند.
رضا مقصودی: برنامههای سینمایی تلویزیون مرکزی برای عقدهگشایی شدهاند/ نقد و تحلیل در تلویزیون ما به بیراهه رفته
رضا مقصودی، فیلمنامهنویس و کارگردان سینما، در گفتوگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: رسالت برنامههای سینمایی در تلویزیون آگاهی دادن به مردم است بهطوری که مردم با دیدن این برنامهها به درک بهتری از فیلمها برسند و ارتباط بیشتری بین مردم و سینما برقرار شود. قرار نیست این برنامهها به مردم فیلمسازی یاد دهند، برنامههای نقد و بررسی فیلمهای سینمایی کارشان ارائه ابزاری برای درک و تشخیص بهتر فیلمهای خوب یا بد است.
مقصودی خاطرنشان کرد: برخی مواقع شاهد پخش برنامههایی هستیم که به آموزشگاه فیلمسازی یا مرکزی برای عقدهگشایی و عصبانیت تبدیل میشوند. در این برنامههای سینمایی اگر جریانی خلاف جریان فکریشان وجود داشته باشد آن را نابود میکنند و این رفتار به شدت غیرحرفهای است. تلویزیون یک رسانه شخصی نیست که آن را به رینگ بوکسی علیه مخالفان تبدیل کنند و هر کس که مخالفش هستند را به برنامه دعوت کرده و با حمله، وی را منهدم کنند.
این کارگردان در ادامه گفت: نقد و تحلیل سینما در تلویزیون ما به بیراهه رفته و وضعیت آن هر روز بدتر میشود و آدرس غلط به بیننده میدهد. برخی از برنامههای سینمایی که در تلویزیون شاهد هستیم حتی به جای آموزنده بودن بدآموزی دارند و بعضاً شاهد بودیم توهینهای بدی به فیلمسازان و جریانهای فکری شده است که فکر میکنم نبود این برنامههای مخرب از بودنشان بهتر است.
وی افزود: بعضاً در این برنامهها شاهد مطرح شدن مسائلی هستیم که هیچ ربطی به عموم مردم ندارد. عمومی کردن برخی مباحث نه تنها هیچ جذابیتی برای مردم ندارد، بلکه برنامه را بسیار تخصصی و خستهکننده میکند و در نتیجه چنین برنامهای نمیتواند پل ارتباطی مردم و سینما باشد. بسیاری از مباحثی که در برنامههای سینمایی تلویزیون مطرح میشوند جایشان در تلویزیون نیست. بهتر است تلویزیون به بهتر شدن وضعیت سینما که از استقبال مردم از سینماها حاصل میشود فکر کند و رسالت درست نقد را در پیش بگیرد.
کارگردان فیلم سینمایی «خجالت نکش» اظهار داشت: نقد همیشه به شناخت مخاطب کمک کرده و این شناخت به کمک سینما میآید و از ابتدای تاریخ سینما افراد با بیان نکات مثبت یک فیلم مردم را ترغیب به دیدن آثار سینمایی میکردند و در ادامه این کار تبدیل به یک حرفه نقدنویسی شد که به شکل امروزی در آمده اما در سینمای ما نقدنویسی شکل و شمایلی کاملاً متفاوت با دیگر کشورها دارد.
مقصودی در پایان تصریح کرد: اغلب مخاطبان سینما، تلویزیون نمیبینند و به همین دلیل برنامههای تلویزیونی نمیتوانند در این بین چندان تأثیرگذار باشند. از طرفی در بسیاری مواقع نقدهای تند و منفی منجر به دیده شدن فیلمها میشود و این مسأله که یک نقد در برنامهای مثل برنامه «هفت» منجر به دیده شدن یا عدم استقبال مردم از فیلمی سینمایی شده توهمی بیش نیست. ارتباط دادن این دو مسأله که نقدهای سینمایی در یک برنامه بر میزان مخاطبان یک فیلم تأثیر میگذارد به هیچعنوان علمی نیست چراکه محاسبات دقیقی در آن وجود ندارد و ادعایی پوچ است. مردم به حرفهای یک منتقد چندان توجه ندارند و یک فیلم علاوه بر تبلیغات بیشتر با سفارش دوستان و آشنایان به هم مورد استقبال قرار میگیرد و اگر اینگونه نباشد قطعاً آن فیلم با ریزش مخاطب مواجه میشود و این هیچ ربطی به برنامهای مثل برنامه «هفت» یا «نقد سینما» و... ندارد.
سیروس الوند: ما منتقدی نداریم که بتواند با نقدهایش بر فروش فیلمها تأثیر بگذارد/ تلویزیون باید از سینما حمایت کند
سیروس الوند، کارگردان سینما، در گفتوگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: طی سالهای مختلف با تغییر مدیران سازمان صداوسیما نگاه تلویزیون نسبت به سینما تغییر کرده است. با وجود اینکه سیاستی کلی در صداوسیما وجود دارد اما هر شخص با نگاهی که دارد در جایگاه مدیر میتواند تغییراتی ایجاد کند و این تغییرات حتی در برنامهها با تغییر مجری و تهیهکننده نیز به چشم میخورد.
الوند خاطرنشان کرد: همین تغییرات گاه در جهتی قرار گرفته که به نفع سینما بوده و گاه در دورههایی تلویزیون به رسانهای مقابل سینما یا در رقابت با سینما تبدیل شده است. امروز شاهد ساخت و پخش برنامههایی در تلویزیون هستیم که میتوان به آنها امیدوار بود و میتوان امید داشت تلویزیون برای سینمای ما مفید باشد.
این کارگردان در ادامه اظهار داشت: تلویزیون در هر صورت میتواند از سینما حمایت کند. سینمای ما یک سینمای داخلی است و به این حمایتها نیاز دارد. علاوه بر تبلیغات و پخش تیزرهای سینمایی مطرح شدن فیلمها در برنامههای سینمایی تلویزیون که تعدادشان کم نیست میتواند مخاطبان را به شناختی از آثار برساند و آنها را به دیدن فیلمها ترغیب کند. از نظر من حتی اگر یک فیلم در یک برنامه تلویزیونی مثل برنامه «هفت» مورد انتقاد منتقد قرار بگیرد میتواند مورد توجه مردم قرار گرفته و از آن استقبال کنند. به نظر من بحث در مورد فیلمها و مطرح شدن آثار سینمایی در تلویزیون به هر شکل میتواند مفید باشد.
وی افزود: من برخی برنامههای سینمایی که در تلویزیون پخش میشوند را دنبال میکنم. مثلا چند شب پیش برنامه «نقد سینما» بهروز افخمی را دیدم که مباحث خوبی در آن مطرح شد و صحبت درباره فیلم «کار کثیف» خسرو معصومی اتفاق خوبی بود اما اینکه در برنامه «هفت» مسعود فراستی ادعا میکند نقدهایش در میزان فروش فیلمها تأثیر گذاشته اعتقادی غلط است. ما هنوز منتقدی نداریم که نقدهایش بتواند آنقدر مورد توجه قرار گیرد که تأثیری چشمگیر در فروش فیلمها داشته باشد. اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد، آن را نباید به منتقد مرتبط دانست چراکه دلیل اصلی تأثیرگذاری رسانه پرمخاطب تلویزیون است. بهعنوان مثال اگر مسعود فراستی نقدش نسبت به فیلم «ما همه با هم هستیم» را در یک روزنامه منتشر میکرد قطعاً تأثیر چندانی نداشت.
کارگردان فیلم سینمایی «مزاحم» در پایان تأکید کرد: با این حال امکان ساخت یک برنامه سینمایی ایدهآل در تلویزیون ما غیرممکن است. به طور کل اعتقاد دارم که تحت هیچ شرایطی نمیتوان در تلویزیون به نقطه مطلوب و ایدهآل رسید و این اتفاق به نظر من در همه جای دنیا وجود دارد. تلویزیون و سینما دو رسانه متفاوت هستند که حتی در برخی مواقع مقابل هم قرار گرفته و با هم رقابت میکنند.
رضا درستکار: تلویزیون جای محبوبها نیست/ رسانه ملی در خدمت یک جبهه
رضا درستکار، منتقد سینما و تلویزیون، در گفتوگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: با دیدن برنامههایی مثل «هفت» به راحتی میتوان به این نتیجه رسید که مدیریت در سازمان صدا و سیما به سمت پخش و تولید برنامههایی رفته که تنها مربوط به یک جناح میشوند و این جناح که در واقع مربوط به جبهه مخالف دولت است در قالب برنامهای یکسویه اسب خود را زین کردهاند تا به قلعه دولت حمله کنند. جناح شکستخورده در انتخابات گذشته در تلاش است به جناح پیروز بتازد و در این تاخت و تاز همانطور که میبینیم هیچ عمقی وجود ندارد و در برنامههای سینمایی تلویزیون بعضاً شاهد موقعیتهای طنزی هستیم که در عین مطرح کردن مسألهای مهم، افراد به شدت از درون تهی هستند.
درستکار تصریح کرد: من نقدهای بسیاری به دولت روحانی در حوزه فرهنگ و هنر دارم اما افرادی که در تلویزیون میبینیم بسیار کوچکتر از موضوعات مطرح شدهاند و در واقع در میدانی به جنگ مشغول هستند که هیچ رقیبی در آن نیست. آنها رقیب را حذف کرده و یک طرفه با آن مبارزه میکنند و رقیب که در این میدان نبرد، دولت است هیچ توجهی به مباحث فرهنگی و هنری ندارد و خود را در این مبارزه شرکت نمیدهد که در نتیجه این مبارزه را بسیار پوچتر و بیهودهتر میکند چراکه نه سازمان سینمایی توجهی به این مسأله دارد و نه افرادی که قصد مبارزه دارند توان، سواد و دانش قرار گرفتن در این مبارزه را دارند.
وی افزود: سینما یک هنر جذاب است که مطرح کردن هر موضوعی از آن برای جلب توجه مخاطب نیاز به جذابیت دارد اما وقتی از افرادی فاقد جذابیت و خستهکننده در رفتار و گفتار استفاده میشود معلوم است که برنامههای سینمایی مورد استقبال قرار نمیگیرند. لازمه ورود به معبر سینما، جذابیت است و این جذابیت در کنار ادب و احترام برنامهای استاندارد را میسازد. منظور من از ادب و احترام خنثی بودن یک برنامه نیست، هر موضوعی را با ادب و احترام میشود مطرح کرد و وقتی افرادی در برنامهها حضور دارند که نه تنها قادر به حرف زدن نیستند، نمیتوانند ادب و احترام را حفظ کنند، هیچ انتظاری نمیتوان از تلویزیون و برنامههای سینماییاش داشت.
این منتقد در ادامه گفت: در برنامهای مثل برنامه «هفت» که در دست یک جبهه بودنش آنقدر عیان است که در میزگردهایش موضوعاتی مطرح میشود که همه افراد حاضر، در موضوع مورد بحث اتفاق نظر دارند به دنبال عدالت گشتن کاری بیهوده است و این برنامه که هر لحظهاش به رسوایی جبهه سازندههایش تبدیل شده وقتی همه افراد پشت و جلوی دوربین با هم در مسائل اتفاق نظر دارند به یک دورهمی دوستانه و جناحی تبدیل شده که هیچ پیامی را نمیتواند منتقل کند. میدان بیعرصهای که این افراد در آن خیال مبارزه دارند از درون تهی است.
درستکار خاطرنشان کرد: برنامهای که قرار است درباره سینما و هنر باشد قطعاً نیاز به برخوردی محترمانه با موضوع دارد. همانطور که گفتم این احترام به معنای خنثی بودن و محافظهکاری نیست بلکه برخورد با موضوعات باید علمی باشد و در عین حال برنامه نیاز به جذابیت دارد و وقتی نمیتوانند جذابیت بیافرینند، قطعاً برنامه بسیار ضعیف میشود. مسأله دیگر محتوا است، به این معنی که مخاطب پس از دیدن برنامه باید با محتوایی مواجه شده باشد که او را درگیر کند. وقتی مسائل مطرح شده در برنامه کاملاً جناحی است و چند نفر دور هم جمع شده تا به جبهه مقابل بتازند، مخاطب به راحتی توهین شدن به شعورش را حس میکند و در واقع هیچ محتوایی وجود ندارد که مخاطب را درگیر خود کند. دوستان در برنامههای تلویزیونی به خصوص در برنامه «هفت» از جناحی دفاع میکنند که در سینما وجود خارجی ندارد. وقتی در سینما اصلیترین کار فیلمسازی است و این جبهه فعالیتی در این زمینه ندارد دلیل این حرفها را دیگر نمیفهمم. برخی مواقع در میزگردها اصلاً مخاطبان نمیتوانند متوجه شوند که موضوع درباره چیست. بهتر است عوامل برنامه «هفت» قبل از هر میزگرد درباره موضوع صحبت و اطلاعرسانی کنند.
وی افزود: در بحث نقد فیلم، دستاندرکاران این برنامه باید بدانند که نقد فیلم را اگر بخواهیم به یک پرنده تشبیه کنیم، نقد دو بال برای پرواز و اوج گرفتن دارد، یکی از این دو بال آشنایی به مباحث تئوریک است. منتقد باید به مباحث فنی و تئوریک آشنایی داشته باشد و همچنین بال بعدی نقد تسلط به زبان و بیان درست مباحث است. ما در برنامهها میبینیم منتقدان معمولا در یکی از این دو مسأله دچار مشکل هستند. در تلویزیون شاهد حضور منتقدانی هستیم که قدرت انتقاد ندارند و برخی نیز دچار خودبزرگبینی هستند و همه اینها مانع شکلگیری فضای نقد میشود و مبحث به درستی مطرح نمیشود.
این منتقد تصریح کرد: شخصی که برنامه سینمایی در تلویزیون میسازد و تنها قصدش دفاع از جبههاش است کاش حداقل به این موضوع فکر کند که جبههاش نیز باید جایی برای دفاع داشته باشد، متأسفانه رسانهای با عنوان رسانه ملی را برای یک جبهه به کار بردهاند و میبینیم به شدت از درون تهی هستند و حتی جسارت مطرح شدن بحثی خلاف اعتقادشان را ندارند. همه برنامههای مطرحی که در تلویزیون درباره سینما میبینیم در تصرف عدهای باندباز باقی ماندهاند.
درستکار در ادامه اظهار داشت: وقتی تلویزیون با حذف شخصی مثل عادل فردوسیپور به وضوح مخالفتش با افراد محبوب را نشان میدهد خود را در جهت منفورپروری قرار میدهد و میبینیم که تلویزیون ما دیگر جای افراد محبوب نیست. رسانه اگر رسانه ملی باشد باید وحدت به وجود بیاورد و وقتی افرادی به شدت کینهجو و خودخواه و نفرت پراکن در آن فعالیت میکنند چنین امر مهمی غیر ممکن است. برخی افراد شاید اینگونه تصور کنند این یک روش ضدنتیجهگرایی است اما چنین تصوری وقتی نتیجه را میبینیم خندهدار است.
وی در پایان تصریح کرد: بخش اعظمی از این اتفاقات به دلیل بیتوجهی دولت است. اگر دولت به فرهنگ توجه کند بدون اینکه نیازی به فشار آوردن به افراد باشد باسوادها قطعاً اجازه ابراز وجود به افراد بیسوادی که میبینیم را نمیدهند. نیروهایی که امروز در تلویزیون درباره سینما صحبت میکنند و مثلاً اصرار دارند که سینمای ما باید سینمای دینی باشد نمیدانند که برای رسیدن به این مهم، باید اول سینما را بلد باشند. فکر میکنند با چند شعار که راه نقد آثار و رفتارهایشان را میبندد میتوانند به هدف خود برسند. آنها فقط با این کار بیسوادی را رواج داده و گروههای متخصص را نابود میکنند و نه تنها به سینمای دینی نمیرسند که کاملاً نتیجهای عکس آن حاصل میشود.
مهدی صباغزاده: تأثیر برنامههای سینمایی تلویزیون بر سینما بسیار اندک است/ «هفت» هیچ تأثیری بر فروش فیلمها ندارد
مهدی صباغزاده، کارگردان و تهیهکننده سینما، در گفتوگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: میزان تأثیری که برنامههای سینمایی تلویزیون بر سینما دارند بسیار اندک و ناچیز است چرا که گوش بدهکاری در بین مسئولان ما وجود ندارد و این برنامهها بیدلیل ساخته و پخش میشوند و کمترین تأثیری بر سینما ندارند.
صباغزاده خاطرنشان کرد: از طرفی سیاست برنامهسازان تلویزیون این است که مسائل اصلی سینما در این برنامهها مطرح نشوند و معلوم است چنین برنامههایی نمیتوانند تأثیرگذار و مثبت باشند. دلیل این اتفاق را باید از مسئولان جویا شد چرا سینمای ما به این وضع دچار شده و هیچ تصمیمی مبنی بر بهتر شدن آن ندارند.
وی افزود: برخی برنامهها مثل برنامه «هفت» گاه مدعی میشوند که در میزان فروش یک فیلم تأثیر گذاشتهاند اما در واقع این یک توهم است که هیچ حقیقتی ندارد. تا امروز هیچ برنامهای به این قدرت نرسیده که بتواند تأثیری چشمگیر در فروش فیلمها داشته باشد. مردم به تعریف و تمجیدها یا انتقادات منتقدان توجهی ندارند، مردم به پیشنهادات هم توجه میکنند و اگر مثلاً یک نفر دیدن یک فیلم را به دوستش پیشنهاد کند، یک منتقد هرچقدر که علیه آن فیلم حرف بزند و آن را انتقاد کند هیچ تأثیری در فروش آن نخواهد داشت.
این کارگردان در ادامه گفت: من نیز در این برنامهها حاضر شدهام و حرفهایی که فکر میکنم لازم باشد را زدهام اما اینکه این حرفها تأثیری بگذارد و اتفاقی رخ دهد به میزان تأثیرگذاری برنامه برمیگردد. متأسفانه برنامههای تلویزیونی چندان مورد توجه قرار نمیگیرند و حرفها چندان تأثیری در سینمای ایران ندارند.
کارگردان فیلم سینمایی «صبحانهای برای دو نفر» تصریح کرد: به نظر من برنامههای سینمایی باید در راستای حمایت از فیلمهای سینمایی باشند و اگر برنامهای باشد که فیلمهای سینمایی را تبلیغ کند و ما دخالتی در امور ذهنی مخاطبان نداشته باشیم و فقط مردم را به سینما رفتن تشویق کنیم. در این صورت میتوان پذیرفت که یک برنامه سینمایی تلویزیون میتواند برنامهای مفید و ارزشمند باشد وگرنه برنامهای که به سینما آسیب بزند بهتر است پخش نشود.
صباغزاده در پایان گفت: تا امروز تأثیر چندان مثبتی از سوی تلویزیون به طور کل در سینما شاهد نبودیم و امیدوارم مسئولان رسانه ملی در سیاستهایشان تجدید نظر کنند و به طور کل همه مسئولانی که در سینما تأثیرگذار هستند به حرفهایی که میزنند و وعدههایی که میدهند عمل کرده و فضا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بازتر شود.
فرزاد موتمن: برنامههای سینمایی تلویزیون فقط در ایجاد جوهای موقتی موفق عمل میکنند/ تلویزیون رسانه مناسبی برای پخش برنامههای سینمایی نیست
فرزاد موتمن، کارگردان سینما، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری برنا اظهار داشت: برای داشتن یک برنامه سینمایی خوب در تلویزیون باید شبکههای خصوصی داشت و اگر شبکههای خصوصی در ایران فعالیت نداشته باشند قطعاً امکان ساخت و پخش برنامهای سینمایی که بتواند به همه مسائل مهم سینما بپردازد در شرایط فعلی در تلویزیون ما امکانپذیر نیست.
موتمن خاطرنشان کرد: وقتی ساختمان اقتصادی سینمای ایران را نیروهای مسلح در اختیار میگیرند و فقط فیلمهای مربوط به این نیروها در شرایط و زمان مناسب اکران میشوند باید به صراحت درباره این موضوع بحث کرد و نقد داشت اما واقعاً برنامههای تلویزیونی ما به این موضوع میپردازند؟
وی افزود: ما در حوزه نقد نیز مشکلات بسیاری داریم و آنقدر محدودیت در تلویزیون زیاد است که نمیشود به سینما آنطور که انتظار میرود در تلویزیون پرداخت و موضوعات آن را مطرح کرد. از طرفی سینما برای تلویزیون موضوعی جدی نیست و تلویزیون هیچگاه به شکلی دغدغهمند به سینما نگاه نمیکند.
کارگردان فیلم سینمایی «شبهای روشن» در ادامه گفت: منتقدی که بتواند بر فروش فیلمها تأثیرگذار باشد در سینمای ایران وجود ندارد. نشریات ما تیراژ چندانی ندارند و مخاطبانشان بسیار محدود است و از طرفی جامعه ما یاد گرفته به سینما اهمیتی ندهد و حافظه چندانی در این زمینه ندارد. اگر یک منتقد چند روز در تلویزیون نباشد دیگر مردم خبری از او نمیگیرند و خیلی زود از حافظه عمومی مردم پاک میشود. ما در جامعهای زندگی میکنیم که حافظه عمومیاش کم است.
این کارگردان در پایان اظهار داشت: زمانی برنامههای سینمایی را دنبال میکردم و این برنامهها را برای سینمای ایران چندان مناسب و مفید نمیدیدم. امروز دیگر برنامههای سینمایی تلویزیون از جمله «هفت» و «نقد سینما» را دنبال نمیکنم، همان زمان نیز برنامههای سینمایی تنها در راهاندازی جو و فضای موقتی موفق عمل میکردند. تلویزیون اگر میخواهد در این حوزه برنامهای جدی داشته باشد باید خط قرمزهایش را کم کند و به دور از نگاههای جناحی عمل کند.
ساسان سالور: محافظهکاری از اصول برنامههای تلویزیون شده / برنامههای سینمایی میتوانند از «نود» هم جذابتر باشند
ساسان سالور، تهیهکننده سینما، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا اظهار داشت: در برنامههای سینمایی تلویزیون تنوع چندانی وجود ندارد، ما برنامه «هفت» را داریم که کاملاً مشخص است نگاهی ویژه به سینما دارد و از آنجا که در تلویزیون دیگر دغدغه مخاطب وجود ندارد برنامهای مثل برنامه «هفت» نیز هیچ تلاشی برای بهتر شدن نمیکند.
سالور تصریح کرد: برنامه «هفت» یک برنامه سینمایی است که به برنامه «نود» در فوتبال شبیه است. برنامه «نود» بارها به مسائل مهمی از جمله فساد در فوتبال پرداخت که در نهایت میبینیم چگونه جلوی پخش این برنامه محبوب را گرفتند و دیگر برنامهای در تلویزیون نیست که مثل «نود» به مسائل مهم فوتبال بپردازد. محافظهکاری یکی از اصول اصلی برنامههای تلویزیون شده برنامه «هفت» نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی برنامه محبوبی چون «نود» را حذف میکنند یعنی مخاطب هیچ ارزشی ندارد.
وی افزود: یک برنامه تخصصی باید از سلایق مختلف استفاده کند ولی متأسفانه میبینیم برنامه سینمایی «هفت» تبدیل به یک تریبون برای افرادی خاص شده و مدام در این برنامه افرادی تکراری را میبینیم. برنامهای که میخواهد ادعای رسیدگی به عدالت را داشته باشد تنها شخص ثابتش باید مجری باشد و بررسی موضوعات حساس نیاز به جسارت و چالش دارد که این دو عنصر در برنامه «هفت» به چشم نمیخورند و البته تلویزیون نیز در این زمینه مقصر است چراکه افرادی را مورد تائید قرار داده که حاصل برنامهشان یک برنامه خنثی میشود و از طرفی تلویزیون هیچ علاقهای به چالش ندارد.
این تهیهکننده در ادامه گفت: جذب مخاطب با مناسبات تلویزیون همخوانی ندارد و بعد از تعطیلی برنامه «نود» بیش از پیش به این نتیجه رسیدیم که حتی نیمنگاهی به مخاطب در تلویزیون وجود ندارد. من نمیخواهم سیاستهای تلویزیون را منکر شوم و ممکن است یک برنامه یا یک شخص کاری انجام دهد که با سیاستها در تناقض است و این مسأله با یک تذکر میتواند حل شود اما وقتی برای حل مشکل توجهی وجود ندارد تنها به تعطیلی برنامهای محبوب چون «نود» اقدام میکنند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «بدرود بغداد» اظهار داشت: سینما موضوعی پر حاشیه است که در تلویزیون ما نمیتوان به آن پرداخت و مسائل بسیاری وجود دارد که نیاز به شفافسازی در آنها احساس میشود اما تلویزیون ما توان و میلی به آنها ندارد. مسائلی چون سرمایههای مشکوک، دستمزد بازیگران، حمایتهای ویژه، تبعیضهایی که برای برخی فیلمها قائل میشوند، مشکلات اکران و... وجود دارند که میبینیم در برنامه «هفت» به مسائل ابتدایی پرداخته میشود.
سالور در ادامه گفت: سینما اهمیت چندانی برای مسئولان ندارد و ما نمیتوانیم بدون نگاههای جناحی در تلویزیون برنامهای داشته باشیم که نگاهی دقیق به مسائل مهم داشته باشد. اگر برنامه «هفت» یا هر برنامه سینمایی دیگر بخواهد صادقانه و جسورانه به مسائل مهم سینما بپردازد مطمئن باشید که برنامه «هفت» از برنامه «نود» بسیار جذابتر و پرمخاطبتر خواهد بود اما متأسفانه همانطور که گفتم تلویزیون هیچ میلی به پخش چنین برنامهای ندارد و این مسأله میتواند دلایل بسیاری از جمله ترس برای از دست دادن میز ریاست داشته باشد.
خبرنگار: علی ناصری
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: برنامه هفت تلویزیون جنگ خانواده رسانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۳۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلمها
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر افزایش تولید و حمایت از سینماگران، در دولت سیزدهم، بیکاری بخشی از خانواده سینما را معلول شرایطی دانست که باید آن را تحلیل منطقی کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نادیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است،
ما در این باره کمتر صحبت کردیم و دربارهاش تحلیل نشده است که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که به واکاوی و دقت نظر نیاز دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد.
محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است؟! خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.
او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است.
به گفته وی، این وضعیت گوشهای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر میدانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم.
محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.
او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.
محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.
او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست، ادامه داد: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.
خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای خود دانست.
او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان میدهد چشمانداز پیش رو روشن است.
اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: احتمال حذف پروانه ساخت برای فیلمسازان مشهور «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران صدور پروانه ساخت فیلم برای بهروز افخمی و کارگردانهای «هناس» و «بیصدا حلزون»